مجموعه مقالات علمی پژوهشی مدیریت
مجموعه مقالات علمی پژوهشی مدیریت

مجموعه مقالات علمی پژوهشی مدیریت

( مدیران فردا )

۹ مشخصه کارکنان برتر سازمان ها

یک سرو گردن بالاتر از بقیه بودن در محل کار، فرمولی نسبتاً علمی دارد. سال پیش، شرکت مشاوره ی توسعه ی رهبری زنگر فولکمن، بالای ۵۰۰۰۰ ارزیابی تمام و کمال را که ظرف ۵ سال روی بیش از ۴۰۰۰ کارمند انجام شده بود جمع آوری کرد. ارزیابی های مذکور به طور مشخص به بررسی رفتار هایی در حوزه ی رهبری می پرداختند که کارکنان «خوب» (با امتیاز بین ۴۰ تا ۷۰ درصد) را از کارکنان «برتر» (با امتیاز ۹۰ درصد امتیاز به بالا) متمایز می کرد.

نتایج این بررسی ها نشان داد عملکرد بهترین کارکنان به طور میانگین چیزی حدود ۴۳ درصد بیشتر از کارکنانی است که عملکردی متوسط دارند. جک زنگر و جوزف فولکمن، مدیر عامل و رئیس شرکت یادشده، یافته های خود را در مجله ی کسب و کار هاروارد ارائه کردند. آنگونه که این یافته ها نشان می دهند، ۹ مهارت کلیدی وجود دارد که بهترین ها را از بقیه جدا می کند.

فهرست پیش رو این مهارت ها را به ترتیب از کمترین اثرگذاری به بیشترین اثرگذاری نشان می دهد.

۹- بازخورد های صادقانه دادن

Giving-Feedback

زنگر و فولکمن اعتقاد دارند مردم معمولاً فکر می کنند نظر دادن کار مدیران است، به همین دلیل کارکنانی که به همکاران خود بازخورد می دهند، از بقیه متمایز می شوند.

موضوع بر سر بازخواست کردن دیگران نیست، بلکه بر سر پیش کشیدن سؤال های تازه و ارائه ی پیشنهاد هایی بر اساس تجربیات گذشته است. به بیان دیگر، ما آنقدر که دیگران را حمایت می کنیم، از آنها انتقاد نمی کنیم.

در کل، متخصصان می گویند باید مدام به اطرافیان خود بازخورد مثبت و منفی بدهید و علت آن را نیز به آنها بگویید. مخصوصاً اگر در مورد چیزی صحبت می کنید که می توانست بهتر انجام شود، بهتر است ببینید شخص مورد نظر برای اینکه کارش بهتر انجام شود چه خواسته ای از شما دارد.

۸- انعطاف پذیری

به گفته ی پائول شومیکر، مدیر پژوهش مؤسسه ی مدیریت نوآوری، اغلب افراد به اشتباهات خود در محیط کار واکنش بیش از اندازه نشان می دهند. در نتیجه، سعی می کنند اشتباهاتشان را مخفی کنند یا به رفتارهایی که عدم کارایی شان اثبات شده ادامه دهند.

اما پژوهش زنگر و فولکمن نشان داده است کارمندان برتر، قدم های اشتباه خود را سریع شناسایی می کنند و از آنها درس می گیرند.

آنها به همین منوال دست روی اشتباهات دیگران نمی گذارند.

۷- برخورداری از توانایی قضاوت درست

یافته های زنگر و فولکمن نشان می دهد کارکنانی که برترین عملکرد را دارند هنگام تصمیم گیری، تمام گزینه ها را به دقت می سنجند و تبعات بالقوه ی هر یک را در نظر می گیرند.

آنها به جای اینکه شانس خود را امتحان کنند، به بررسی موضوع می پردازند و متوجه این مسئله هستند که تأثیر انتخاب هایشان بر شرکت می تواند بسیار قابل توجه باشد.

اولین قدم برای اتخاذ تصمیمی هوشمندانه، درک جانبداری هایی است که می توانند روی آن اثر بگذارند؛ از اهمیت بیش از حد قائل شدن برای اطلاعات قابل دسترس گرفته تا نادیده گرفتن اطلاعاتی که با تصورات شما در تضاد قرار می گیرند.

۶- مسئولیت پذیری

بهترین کارمندان به تمام مواردی که در قبال تیم خود متعهد می شوند پایبند می مانند. زنگر و فولکمن می گویند دلیل عدم پایبندی به تعهدات تنها فراموشی نیست، بلکه صداقت نداشتن است. این موضوع می تواند توانایی شما را زیر سؤال ببرد.

کوین داوم از inc می نویسد شناسایی انگیزه یا دلیل واضحی برای انجام  کاری به خصوص، در متعهد ماندن به قول هایی که می دهید اهمیت زیادی دارد. آگاهی از پیامدهای به پایان رساندن و یا ناتمام گذاشتن آن کار نیز به حفظ این تعهد کمک می کند.

او در نهایت توصیه می کند حتماً طرحی یک صفحه ای، کامل و مهلت دار برای رسیدن به اهداف مورد نظر داشته باشید.

۵- ابتکار عمل

زنگر و فولکمن دریافته اند کارکنان برتر به جای آنکه منتظر راهنمایی بنشینند، ابتکار عمل را در دست می گیرند و نظر و کمک خود را ارائه می کنند. این کار به معنای فراتر رفتن از محدوده ی مسئولیت شغلی و کمک به انجام پروژه های بزرگ تری است که در شرکت در جریان است.

انوش کاستانیان، متخصص رهبری فست کمپانی می نویسد گاهی اوقات به جای اینکه فکر کنیم کسی علاقه ای به شنیدن نظرات ما ندارد، باید آنها را با دیگران در میان بگذاریم. باقی مواقع نیز باید زیاد سؤال پرسید. این سؤال ها باعث می شود ایده ها و شیوه های تازه ای در ذهن شما شکل بگیرند که می توانند در جای خود یاری رسان باشند.

۴- پذیرا شدن تغییر

Time For Change

یکی از مراجعه کنندگان زنگر و فولکمن از «طبقه ی میانی جامد»ی در میان کارکنان صحبت می کند که در برابر تغییر سازمانی مقاومت می کنند.

شما می توانید با پذیرفتن تغییرات ضروری، فارغ از تمام دردسر هایی که ممکن است در بر داشته باشند، خود را از این طبقه جدا کنید و بالا بکشید.

پژوهش تازه ای توسط زنگر و فولکمن نشان می دهد یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر اثربخشی رهبری، استقبال از چیزهای تازه است. بنابراین اگر می خواهید به مشاغل مدیریتی ارتقا پیدا کنید، بهره مندی از این ویژگی بسیار حیاتی خواهد بود.

۳- معرفی داوطلبانه ی گروه

کارکنان برتر از هر فرصتی برای معرفی تیم خود به دیگر دپارتمان ها و واحد های سازمانی استفاده می کنند. زنگر و فولکمن اعتقاد دارند این به نفع خودشان هم هست، چرا که فرصتی برای گسترش ارتباطات و یادگیری فراتر از محدوده ی نقش شغلی شان به دست آنها می دهد. فقط اطمینان حاصل کنید هنگام ملاقات با همکاران خود برای اولین بار، لبخند روی لب داشته باشید.

۲- توانایی کار گروهی

actual-aiimigiving

یافته های زنگر و فولکمن نشان می دهد توانایی انجام کارها به صورت گروهی، تفاوت قابل توجهی میان کارکنان متوسط و برتر ایجاد می کند.

برخی از کارمندان اعتقاد دارند اگر به صورت انفرادی کار کنند، احتمال اینکه زحمتشان به رسمیت شناخته شود بیشتر است. اما کارکنان برتر این را درک می کنند که اگر مهارت ها و استعداد های همه در کنار هم قرار گیرد، می تواند دستاورد های بزرگ تری برای سازمان به همراه داشته باشد.

در واقع، یکی از معیار های شخصیتی که در ارزیابی ها سنجیده شده بود، همین توانایی های بالقوه ی کار گروهی و نگهداری تیم است. توانایی کار کردن به عنوان عضوی از یک گروه، برای آن دسته از کارکنانی که امید دارند در شرکت خود پله های ترقی را طی کنند، یک توانایی کلیدی است.

۱- هدف گذاری های فراتر از انتظار و دستیابی به آنها

کارکنان برتر شرکت ها و سازمان ها، برای خود اهدافی مشخص می کنند که فراتر از انتظارات است. آنها نه تنها به این اهداف خود دست می یابند، بلکه همکاران خود را نیز به این کار تشویق می کنند. زنگر و فولکمن به تازگی دریافته اند که بالا گرفتن اهداف و دست یافتن به آنها، یکی از مؤلفه های اصلی مدیریت اثربخش است.

زنگر و فولکمن عملکرد کارکنان و مدیران معمولی تر را «فریبنده» می نامند. آنها تنها در حد انتظارات (و چه بسا پایین تر از آن) وظیفه ی خود را انجام می دهند، چرا که فکر می کنند اگر مثلاً تمام کارهایشان را زودتر از موعد به پایان برسانند پاداشی جز کار بیشتری که روی سرشان خراب می شود در انتظارشان نخواهد بود.

به همین دلیل است که فولکمن و زنگر اعتقاد دارند لازم است سازمان ها به جای اینکه کار بیشتری برای کارکنان پربازده خود بتراشند، زحمت آنان را به رسمیت بشناسند.



۵۰ اصل رهبری موفق

تبدیل شدن به یک رهبر حرفه ای کار یک روز و دو روز نیست. اما با نظم، سخت کوشی و تعهد به پیشرفت از طریق تجربه، می توان به آن دست یافت. بر خلاف آنچه زیاد می شنوید، هیچکس یک مدیر حرفه ای به دنیا نمی آید. بلکه خمیرمایه ی مدیران بزرگ در طول زمان شکل می گیرد.

با اینکه هیچ قانونی برای تمام موقعیت ها و کاربرد ها کارایی ندارد، اما می توان چند اصل کلی پیدا کرد که تمام رهبران حرفه ای از آنها پیروی می کنند. اگر هدف شما تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ در کسب و کار یا سازمانتان است، این ۵۰ اصل نقطه ی شروع خوبی خواهند بود.


۱- به حرف های تیم خود گوش دهید

این اولین قانون است. همیشه به حرفهایی که اعضای تیمتان برای گفتن دارند گوش دهید، حتی اگر نظراتشان را دوست نداشته باشید.

۲- ارتباطات خود را به مختصر و مفید ترین شیوه ی ممکن انجام دهید

انتظارات و احساسات خود را صریح، شفاف و به مناسب ترین شیوه ی ممکن بیان کنید.

۳- کمتر حرف بزنید

گاهی اوقات سکوت بهتر از این است که هر حرفی را به زبان بیاورید.

۴- الگوی دیگران باشید

leader-arrow

همان کسی باشید که از اعضای تیم خود انتظار دارید.

۵- به کار خود عشق بورزید

اگر به کسب و کار خود علاقه ندارید، در مسیر ناردستی قرار گرفته اید.

۶- ثبات داشته باشید

با ثبات رفتار کنید تا تیمتان بداند انتظار چه رفتاری را باید از شما داشته باشد.

۷- قاطعانه تصمیم بگیرید

تصمیم گیری هایتان را برای مدت طولانی معطل نگه ندارید و اگر تصمیمی می گیرید، قاطعانه پای آن بایستید.

۸- راهنما و الگو داشته باشید

کسانی را پیدا کنید که بتوانید از رویشان الگوبرداری کنید و از آنها یاد بگیرید.

۹- فقط زمانی که لازم است مداخله کنید

اگر به عملکرد خوب تیم خود اطمینان دارید، در کارشان دخالت نکنید؛ مگر زمانی که واقعاً لازم باشد.

۱۰- محدودیت های خود را بشناسید

از خودتان فرا تر از توانایی هایتان کار نکشید.

۱۱- از نقاط قوت خود مطلع باشید

مثلاً اگر در حل اختلاف نظر ها مهارت دارید، هر وقت فرصتش وجود داشت وارد عمل شوید و این کار را بکنید.

۱۲- نقطه ضعف های خود را بدانید

اگر در زمینه ای ضعف دارید، کمبود خود را بپذیرید و برای برطرف کردن آن تلاش کنید.

۱۳- بهانه نیاورید

اگر مرتکب اشتباهی می شوید، مسئولیت آن را بر عهده بگیرید و گناهش را بر گردن فرد یا چیز دیگری نیندازید.

۱۴- پذیرای اتفاقات غیر منظره باشید

leaderWS

شما قادر نیستید همه چیز را پیش بینی کنید.

۱۵- در انتخاب شرکای خود دقت زیادی به خرج دهید

تنها با کسانی کار کنید که می توانید رویشان حساب کنید و به آنها اعتماد دارید.

۱۶- دست خیر داشته باشید

خود را متعهد به کار خیر بدانید و هر وقت فرصتی پیش آمد دِین خود را به جامعه ادا کنید.

۱۷- هیچ گاه آشنایی با افراد جدید را از دست ندهید

از هر فرصتی برای گسترش ارتباطات خود استفاده کنید و خود را در معرض تجربیات و دیدگاه های تازه قرار دهید.

۱۸- به احساسات خود اهمیت بدهید

آدم آهنی نباشید؛ بگذارید احساستان هم فرصت بروز پیدا کند.

۱۹- واکنش های خود را کنترل کنید

پیش از آنکه واکنشی نشان دهید، لحظه ای صبر کنید تا افکار و احساساتتان وضوح بیشتری پیدا کنند.

۲۰- خوش بگذرانید

زمانی را به خوش و بش کردن و خوش گذراندن با اعضای تیم خود اختصاص دهید.

۲۱- در مورد همه چیز تحقیق کنید

image-for-PD-blog

پیش از آنکه تصمیمی بگیرید، مزایا و معایب آن را جستجو کنید.

۲۲- در مورد همه چیز خوب فکر کنید

هیچ گاه به تنهایی به غریزه یا اولین واکنش خود بسنده نکنید.

۲۳- تیم خود را با دقت انتخاب کنید

تنها کسانی را به استخدام در آورید که اطمینان دارید از عهده ی انجام کار بر می آیند و می توانند با دیگران نیز ارتباط خوبی داشته باشند.

۲۴- تیم خود را در اولویت قرار دهید

گروه شما همه چیز شماست. هر چیزی که برای پیشرفت به آن نیاز دارند برایشان فراهم کنید.

۲۵- غرور و خودپسندی را کنار بگذارید

???????????????????????????????????????

به ثروت، نفوذ و یا موقعیت رهبری خود مغرور نشوید.

۲۶- از اشتباهات بگذرید

هر کسی ممکن است اشتباه کند.

۲۷- خودتان را ببخشید

بر سر هر مسئله ی پیش پا افتاده ای خودتان را بیش از اندازه سرزنش نکنید و از آن عبور کنید.

۲۸- منطقی باشید

در تصمیم گیری های خود منطق را از یاد نبرید.

۲۹- بیطرفانه عمل کنید

نظرات مختلف را بشنوید و بدون جانبداری تصمیم بگیرید.

۳۰- به امور مهم وقت کافی اختصاص دهید

«وقت ندارم» برای چیزهایی که در زندگی تان اهمیت زیادی دارند معنی ندارد. وقت لازم را خالی کنید.

۳۱- مدام در حال یادگیری باشید

هر چقدر می توانید به مطالعه بپردازید و هر وقت فرصت داشتید در کلاس های آموزشی شرکت کنید.

۳۲- همه چیز را بهبود ببخشید

روی بهتر کردن رویکرد ها، مهارت ها و فرایند های خود مدام کار کنید.

۳۳- دست از تلاش نکشید

وقتی با کمی پشتکار بیشتر می توانید موفق شوید، دست از تلاش بر ندارید و ادامه دهید. شاید فاصله ی شما با موفقیت همین یک ذره تلاش باشد.

۳۴- هر جا لازم بود شیوه های خود را دگرگون کنید

اگر چیزی آنطور که می خواهید پیش نمی رود، رویکردتان را عوض کنید.

۳۵- جلوی ضرر بیشتر را بگیرید

اگر احساس کردید در مبارزه ای قرار دارید که در هر صورت بازنده ی آن خواهید بود، عقب نشینی کرده و در جای دیگری یا به شیوه ی متفاوتی دوباره از اول شروع کنید.

۳۶- از اشتباهات خود درس بگیرید

یک اشتباه را دو بار مرتکب نشوید.

۳۷- برای هر چیزی اطلاعات و آمار موثق داشته باشید

برای تصمیمات، نظرات و افکار خود به حقایق و شواهد محکم و بی طرفانه استناد کنید.

۳۸- نشانه های استرس را نادیده نگیرید

استرس یک واقعیت است و می تواند در توانایی رهبری شما تداخل ایجاد کند. اگر حس کردید استرس بیش از اندازه پیدا کرده اید، در جهت کاهش و یا بهبود آن اقدام کنید.

۳۹- نظر خود را ابراز کنید

democratic

اجازه دهید اعضای تیمتان بدانند کِی و کجا کارشان را خوب انجام داده اند و کجا باید بهتر کار کنند.

۴۰- اطمینان کنید؛ اما بیازمایید

به عملکرد تیم خود اطمینان داشته باشید؛ اما همیشه کارشان را دنبال کنید تا مطمئن شوید به خوبی از پس آن برآمده اند.

۴۱- پذیرای تیم خود باشید

به آنها نشان دهید می توانند به شما اعتماد کنند و هر کسی که نیاز داشت با شما صحبت کند را با روی گشاده پذیرا باشید.

۴۲- با همه یکسان برخورد کنید

Leadership-picture1

هیچ وقت بین اعضای تیم خود فرق قائل نشوید. این کار باعث ایجاد سرخوردگی می شود و شما را رهبر ناپخته ای نشان می دهد.

۴۳- به دنبال برقراری روابط نزدیک شخصی با اعضای تیم خود نباشید

برخورد دوستانه داشتن با دیگران اشکالی ندارد، اما سعی نکنید بهترین دوست همه باشید. شما پیش و بیش از هر چیز دیگر، رهبر تیم هستید.

۴۴- تیم خود را در کنار هم نگه دارید

برای ایجاد یک تیم قوی از تمرینات تقویت کار تیمی بهره بگیرید تا اعضای گروه بیشتر با هم معاشرت کنند و صمیمیت در میان جمع افزایش یابد.

۴۵- هیچ لطفی را بی پاسخ نگذارید

اگر کسی به شما کمکی می کند، پاسخ دادن به آن را مسئولیت خود بدانید، حتی بعد از سال ها.

۴۶- هیچ مهره ای را نسوزانید

با هیچ کس به کلی قطع رابطه نکنید.

۴۷- در تماس باشید

اگر عضوی از گروه، تیم را ترک یا نقش متفاوتی پیدا کرد، با او در تماس بمانید.

۴۸- زندگی شخصی خود را فدای کار نکنید

زندگی شخصی شما برای حفظ سلامت روانتان حیاتی است. هیچ گاه آن را فدای مسئولیت های رهبری یا حرفه ای خود نکنید.

۴۹- از رهبری کردن تیم خود لذت ببرید

سعی کنید قرار داشتن در منصب یک رهبر، استرس بیش از اندازه برایتان به وجود نیاورد. در عوض، از تمام مزایایی که رهبری برایتان به ارمغان می آورد استفاده کنید.

۵۰- هیچ توصیه ای را چشم بسته نپذیرید

حتی این ۵۰ اصل را. هیچ کس نسبت به همه چیز آگاهی کامل ندارد و هیچ توصیه ای برای تمام موقعیت ها مناسب نیست.

این ۵۰ قانون را آویزه ی گوشتان قرار دهید، به ندای درونی خود اعتماد کنید، و همیشه در پی ارتقای شخصی خود باشید. در نهایت با تجربه و تلاش می توانید همان رهبری باشید که بودنش آرزوی هر کسی است.